Que dire sur ce disque ? D'abord que je n'ai que très peu d'informations, voire aucune si ce n'est l'année d’enregistrement, 1977 et la label, culte, Mali Kunkan. La plupart des orchestres qui ont enregistré pour ce label sont des reconfigurations des anciens orchestres nationaux formé à l'époque de Modibo Keïta, puis dans une moindre mesure de Moussa Traoré (à partir de 1968), sur le modèle guinéen de politique culturelle. Un bon nombre de musiciens, tout comme pour les autres grands orchestres maliens, mais aussi guinéens, congolais, nigérians ou sénégalais (la liste n'est pas exhaustive, on pourrait rajouter américains, brésiliens, cubains etc) sont passés d'une formation à l'autre au gré des opportunités qui se présentaient. Cela explique en partie que l'on retrouve des mélodies, arrangements et autres "gimmicks" similaires d'un disque à l'autre. Quoi qu'il en soit, on peut entendre ici tout le talent, l'ambition et l'originalité des musiciens maliens à une époque ou monter et faire tourner un grand orchestre était encore faisable, économiquement. De nos jours, avant de pouvoir entendre des cuivres dans un maquis de Bamako ou Ségou, il faut malheureusement se lever tôt.
La qualité de la copie que j'ai ramené de Ségou, grâce à mon ami Ablo Diarra (chanteur des Balanzans de Ségou) et à un des anciens ingénieurs du son du Super Biton, n'est pas terrible, j'ai donc filtré le tout pour une meilleure écoute, je pense que vous ne m'en voudrez pas, cela reste un des grands chefs d’œuvre de l'époque.
J'en profite pour dire toute mon amitié aux peuples maliens, ma compassion, ma tristesse, ma colère de voir ce qu'il se passe la-bas à l'heure actuelle. Le Mali et les Maliens ne méritent vraiment pas ce qui leur arrive. J’espère seulement que la situation va s'améliorer pour eux...
What can I say about this stunning album ? First, that I haven't got any informations except
that it was recorded in 1977 on the great Mali Kunkan label. Most of the
bands whom recorded for this label were first "nationals orchestras"
based on the same cultrural policy that guinean one. Modibo Keïta and
after him Moussa Traoré (1968) tried to copy Sékou Touré. After the
seventies, a lot of those bands splited in various formations. This is one of them. The copy I brought back from Mali wasn"t in good shape, so I puted a filter for a better listening.
the link is coming...
RépondreSupprimerThis is the classical Mandé song of Bani, you can read the story and some of the lyrics on this website.
RépondreSupprimerhttp://chantshistoiremande.free.fr/Accueil_FR/index.htm
According they says in Mali was renewed this song.
In Mali, the song Bani was renewed in honor of Sanunge Guimba Keita, district chief of Marambugu, traditional chief of Kangaba who resisted heroically to the penetration of the French.
The sound is not good but I would like to hear
Diya Yee banna.
I hope that Mali could soon wake up from this nightmare.
...alone the cover is worth this post! beautiful...
RépondreSupprimerThese Mali orchestra lps are ALL great, so I'm stoked to get one I've never heard of. THANKS!
SupprimerMerci pour celle-ci, James!
RépondreSupprimerA.
WoW!!! Thanks! Great one!
RépondreSupprimeryou're welcome everybody, Ngoni, thanks for the links and the infos....
RépondreSupprimerAmazing album! The song N'Giri is powerful! As the song Baning, who referred me directly to version "Dianyemoko" sung by Les Messagers du Mali.
RépondreSupprimerGreat discovery, thanks for sharing this mega rare LP.
Regards.
@ Ngoni: thank you also for the link.
Thanks, Thanks Thanks, James!
RépondreSupprimerUnknown Mali Kunkan album, what's more unknown to discover. Should there sometime, only now with the political situation unfortunately not safe, not even for the Maliens themselves!!
Hope this msuic can give them strength in these difficult times!!
SeeYa, mangue
A puzzling album, that doesn't sound like it was made from the same formation throughout the album.
RépondreSupprimerThe topics are diverse, there are different styles that correspond to different regions,
sometimes I think that I'm listening to the Ambassadeurs,
despite the deficiencies of the sound one can appreciate a good recording of a great orchestra,
That could be achieved then only through the national radio (RTM) studio ,
the training of musicians rotates and does not sound the same in every song .
I have the feeling that Zani Diabaté is responsible for the sound of the congas in some rhythmic passages,
Zani also seems to be the guitar in "Diya ye banna ".
The themes represent different regions of the country, the Malian union,the national pride, etc.
which makes me think of a National Orchestra, is perhaps the title is a mistake of the band on the album?
Could it be an error in phonetic translation ? Bidala Capital Orchestra "-" Orchestra B Capital "in Bida Orchestra of the Capital"?
Kenuna I think it's a song of Mopti, a song of the fishermen.
N'Giri with Ambassadours sound,
Marafafin is a traditional theme from Kita.
Baning, is the classic Bani of Kela.
Diya Ye bana , is a Bamana song , in Wassoulou style of Sikasso that is honoring the great men of the ancient kingdoms of Mali.
UNFM, is dedicated to the National Union of Malian women.
Kasilandeh, is a version of Fame Den, dedicated to Almamy Samory Touré.
A national repertoire?
ng.
Thanks for sharing all that infos & feelings...I agree with the "puzzling" feeling you have...and agree with this great analysis oh this beautiful album...
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